Subsidie extra loondoorbetaling langdurig zieke zorgwerknemers

22 juni 2022

Aansluiting bij reguliere regelingen

Medisch

De tijdelijke ondersteuning sluit aan bij het bestaande stelsel van ziekte en arbeidsongeschiktheid, waarbij het al mogelijk is een vrijwillige verlenging van de loondoorbetaling aan te vragen. Nieuw is echter dat de werkgever nu deels wordt gecompenseerd in de loonkosten. Na afloop van de loondoorbetaling bij ziekte kan dan ook, indien er door ziekte nog steeds niet gewerkt kan worden, gewoon een uitkering worden aangevraagd.

Voorwaarden

De subsidie kan aangevraagd worden voor werknemers met wie na het tweede ziektejaar een verlengde loondoorbetaling van minimaal zes maanden en maximaal twaalf maanden is afgesproken. Ook moet de werknemer in de periode maart tot en met december 2020 langdurig ziek zijn geworden. Bovendien moet het UWV de vrijwillige verlenging van de loondoorbetaling bevestigen.

Omvang subsidie

De subsidie bedraagt € 1.100 per maand waarin het loon is doorbetaald. Dit dient minimaal zes en maximaal twaalf maanden te bedragen. De subsidie wordt uitgekeerd als een voorschot en wordt achteraf definitief bepaald op basis van de werkelijk doorbetaalde periode.

Aanvraagrondes

De subsidie kan in drie rondes worden aangevraagd. De eerste loopt tot en met 31 juli 2022. De tweede aanvraagronde is van 1 augustus 2022 tot en met 31 oktober 2022 en de derde van 1 november 2022 tot en met 1 februari 2023. De subsidie kan digitaal worden aangevraagd bij de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (www.dus-i.nl).

Meldingsplicht

Als u van de subsidie gebruikmaakt, heeft u ook een meldingsplicht. Dit betekent dat u het moet melden als de periode van de vrijwillige verlenging van de loondoorbetaling wijzigt. Hiervan is sprake als de afgesproken periode wordt uitgebreid of verkort, of de loondoorbetaling aan de werknemer eerder eindigt dan afgesproken. Bijvoorbeeld omdat de werknemer het werk eerder hervat of komt te overlijden. Deze meldingen hebben gevolgen voor de hoogte van de subsidie.

Administratieplicht

Ontvangt u meer dan € 25.000 subsidie, dan heeft u ook een administratieplicht. Dit betekent dat u een overzichtelijke en controleerbare administratie moet voeren en deze minstens tien jaar moet bewaren.

Bron: SRA