Is een plug-in hybride fiscaal nog interessant?

9 oktober 2019

Wijziging berekening BPM

Elektrische autoDe wijze van berekenen van de BPM, de belasting op auto’s die bij aanschaf betaald wordt, gaat per 1 juli 2020 veranderen. De nieuwe wijze van berekenen pakt globaal gezien neutraal uit, maar is iets gunstiger voor zuinige auto’s. Dit betekent dat ook plug-in hybride auto’s waarschijnlijk wat goedkoper worden door een lagere BPM.

Btw-component

Door de lage BPM op plug-in hybride auto’s hebben deze auto’s een relatief hoge btw-component in vergelijking met andere auto’s. Dit is gunstig voor ondernemers die belaste prestaties verrichten, want die kunnen de btw volledig terugvorderen. Wel moet, als de auto ook privé wordt gebruikt (inclusief woon-werkverkeer), een deel van die btw weer worden afgedragen.

Bijtelling vijf jaar vast

Houd ook voor ogen dat de bijtelling in de loon- en inkomstenbelasting voor een auto in beginsel voor vijf jaar vast staat. Een plug-in hybride auto uit bijvoorbeeld oktober 2016 met 15% bijtelling, behoudt de lage bijtelling dus tot 1 november 2021. Ook als u deze auto tweedehands aanschaft. Na ommekomst van de 5 jaar wordt de bijtelling opnieuw vastgesteld volgens de dan geldende wet, waarbij auto’s van vóór 2017 een standaard bijtelling van 25% hebben.

Minder MRB

Ook de wegenbelasting (MRB) voor een plug-in hybride auto (maximale CO2 uitstoot tot 50 gram/km) valt lager uit. U betaalt slechts 50% van het normale tarief en dat blijft zo tot 2024. In 2025 betaalt u 75% van dit tarief en vanaf 2026 betaalt u ook voor deze auto’s de volledige wegenbelasting.

De huidige correctiefactor vanwege het grotere gewicht van plug-in hybride bestelauto’s door de aanwezige batterij, wordt verlengd tot en met 2025. Hierdoor betaalt u voor deze auto’s ook minder MRB dan een vergelijkbare, niet plug-in hybride bestelauto met hetzelfde gewicht.

Heeft u vragen over de fiscale voordelen van een plug-in hybride auto, neem dan contact met ons op.

Bron: SRA